TRIP TO KUCHING SARAWAK 2011

Cam biasa leen memang malas nak menulis...tp oleh kerana suami yang semangat...so leen pun buka lagi entry baru sambung story tentang trip2 vacation kami...Kepada kawan2 yang kenal leen memang tau ...kami ni memang kaki jalan...pantang cuti sekolah utara, selatan, timur barat sume tempat kami sampai...hahaha almaklumla..umur muda lagi ....jauh berjalan luas pemandanganla katakan...duit boleh dicari..kami selalu anggap Holiday adalah reward setelah penat bekerja..hihi...

Hihi melalut panjang2 pula..nak story leen memng kaki Air Asia...memang rezeki dapat promo tiket ke kuching sarawak. rm20 pegi balik .untuk 4 orang satu family total rm350 aje...ahahha memang rezeki....mula2 berdebar2 gak almaklumla tak pernah naik kapal terbang..ni 1st time...yang syoknye booking tiket bulan 3 tp nak fly bulan 10..hahaha kira hadiah birthday hubby dan celebrate birthday leen sekali la kat Sarawak nanti..

Kami bertolak Khamis malam...dari airport Senai dalam 45 minit aje sampai Airport Kuching...sampai sana terus cari teksi dan cari hotel...flight kami delay 3 kali..sabau aje la..patutnya sampai awal...tp lewat malam gak sampai Kuching..naik teksi kena RM40...sepanjang di sana kami jumpa kawan sama belajar kat USM dulu..

Selamat datang ke Sarawak..hihi sampai gak aku jejakkan kaki ke seberang..hihi

DAY 1 : PAGI

Ni la rupa Laksa Sarawak dan Tea c special...harus rasa kalo dah sampai sana :)

Hubby tengah merasa Mee Kolok

Esoknye Jane tunggu kami di hotel dan bawa kami breakfast...hihi time ni la Jane bawa kami merasa MEE KOLOK dan LAKSA SARAWAK...hihi tak pandaila nak cakap camna rasanya...sedap je semua almaklumla teringat pasni nak jalan takut lapar dan kami makan dengan kenyangnye...pas makan Jane drop kami di Waterfront...kami pun berjalan sampai penat...kat Woterfront ni banyak cenderahati jadi kalo nak cari cenderahati bolehla belek2 dan beli kat sini...sume cantik2..kami terus shopping li cenderahati untuk bw balik Johor...almaklumla kami tak lama..

Kedai cenderahati paling leen suka coz barang kat kedai ni cantik2 sangat...harga? kalo li banyak dapatla murah sikit..

Sebelum sampai Sarawak ni, leen dah survey dan study kat blog kawan2 kalo nak cari kek lapis sarawak g seberang ...naik sampan 50sen dan g kilang terus..Leen cari kat Kek Lapis Dayang Salhah..alhamdulillah kek nya sangat sedap dan tak sangka harga pun tak la mahal sangat...boleh dapat yang biasa pun sekitar RM10 aje segulung...kalo yang sedap2 dan grand2 pun sekitar rm25 je...yang tu kalo sampai semenanjung comfirm cecah rm80 segulung...

ni la rupa sampan 50 sen tu

Bergambar depan kedai..kat sana cuaca panas..terik

Kek2 ni sume le rasa...kalo suka dengan yang mana cuma bg tau dengan pekerja mereka..dan mereka akan ambil dalam stok

Syahmi memang suka makan kek...so ape lagi...bila jumpa kek yang warna warni ni...lazat pulak tu...tak toleh kiri kanan la dia...makan dan makan dan makann la...hihihi...banyak gak li...hahah sampai rebeh bahu nak pikul kek lapis balik semenanjung...

Rehat sebentar bawah pondok

Jane kawan kami masa di USM ...thanks Jane sudi layan dan bawa kami jalan2 :)

DAY 1 : PETANG

Petang plannye nak g masuk Cultural Village...tp oleh kerana salah perancangan terpaksa ubah plan jalan 2 sekitar pantai berhampiran Cultural Village Sarawak...jalan2 ambil gambar..minum ABC , makan makanan Sarawak dan jalan2 bandar Kuching.

Day 2 : PAGI
Sempat bergambar depan patung kucing ni dengan baju kucing hehehe

Kenagan manis bersama keluarga tersayang diKuching

Ikan Terubok Masin

Oleh kerana frust sangat semalam tak dapat masuk Cultural Village...so pagi2 ni kami wat keputusan nak g jugak...coz ni tempat wajib kena g kalo dah sampai Kuching. Pagi tu kami ikut van hotel, trip ke cultural village tak la mahal sangat kalo tak salah dalam rm15 je kot...sorry la kalo salah dah lupa da..
Sebelum bertolak kami kuar awal sikit coz sempat g Pasar cari ikan TERUBOK MASIN..kalo nak beli tak perlu risau..peniaga kat sana akan tolong packkan untuk kita kemas2 dan senang bawa masuk dalam luggage atau boleh je bawa naik atas..kat sana ikan terubok masin , udang kering dan ikan bilis murah...bergantung pada kita untuk menawar dan beli dengan harga yang berpatutan.

Testing2 testing menyusuri titi

Opppsss nak jatuh pulak...

Syahmi yang tolong snapkan gambar ni...hihi

sangat suka dengan baju kuching ni...gloowing in the dark tau gambar kucing tu

Arham sedang kusyuk tengok persembahan

Cantikkan baju saya...hihihi

Sampai Hotel bergegas naik Van untuk ke caltural Village. perjalanan mengambil masa sejam lebih gak..tp seronok dapat tengok pemandangan semulajadi di sana. Tiket masuk RM60 hanya untuk Dewasa saja..pasni tengok gambar2 leen ya. antara yang menarik kat situ ada banyak Rumah2 pelbagai kaum2, persembahan kebudayaan  dan boleh juga cuba2 posing sewa pakai baju mengikut etnik di sana..Pasti banyak kenangan dan banyak gambar le tangkap kat sini..

sempat lagi sewa baju dan posing2

Syahmi pun nak jugak...sewa tak mahal RM 10 je..

Day 2 : PETANG

Kami bersiap2 kemas barang balik Johor..Sebab dapat tiket murah jadi tak dapat la dok lama2...hihi memang hobi kami suka g vacation hujung minggu saja..sebab utamanya kerana tak suka sesak2 dengan orang ramai kalo bercuti semasa citi sekolah..hhi...kenangan bercuti yang paling ringkas dan seronok pernah kami wat..fly khamis malam dan balik semula sabtu malam..so total kat sana 2 hari 2 malam..ada rezeki kita datang lagi habiskan bejalan tempat2 lain pula..:)

Good bye SARAWAK...ada rezeki Kamek datang lagik...hikhik :)

Popular posts from this blog

PAK SUPIR DI BANDUNG

SHOPPING SAKAN DI KOTA BANDUNG

Cuti2 Pulau Pangkor 2nd Day.