DAY 2 HOLIDAY HO CHI MINH CITY @ SAIGON

          Hari ni nak sambung lagi..tulis sebab takut lupa...hihi...hari kedua kami wat keputusan untuk ikut trip ke Cuchi Tunnel..setahunya ni terowong yang digunakan oleh orang Vietnam untuk selamatkan diri masa zaman perang dulu..Kepada sape2 yang nak g Cuchi tunnel ni eloknya pakai la baju yang santai2 saje sebab kat dalam hutan tu boleh tahan panasnye..seperti biasa kalo ikut trip non Muslim, bawalan makann atau jajan banyak2...kalo tak kebuloq la jawabnye..nak beli makanan takut gak tak halal sebabnye huhu en. anjing banyak sangat merayap..
           Kami keluar seawal 8 pagi tunggu LULU tourist guard kami sampai jemput kami di hotel...dah deal dari semalam masa g Mekong River dengan LULU so dapat la best price..makan sarapan dalam bilik dan ready untuk berjalan..Sebab nak g Cuchi Tunnel makan dekat 1 jam 30 minit..sepat tidur dalam bas lagi dan nikmati pemandangan yang menarik sepanjang perjalanan ke sana.


Ni bas yang kami naik..alhamdulillah sangat selesa dan berhawa dingin...hihi mama ngn arham yang sporting bergambar..

        Sebelum sampai singgah sebentar ke 1 perkampungan...huhu tak ingat ape nama tempatnya..tp mengikut kata lulu, kerajaan Vietnam membantu orang kampung di sini kerana kebanyakkan orang kampung terdiri dari orang kurang upaya kerana terkenaa kesan Bom zaman dulu2..hasil kerta tangan mereka sangat halus dan hahah boleh tahan gak harganya..


Kebanyakkan pekerja di sini kurang upaya..tp sangat kagum kerana mereka boleh hasilkan kerja tangan yang sangat halus dan cantik.

         
 Sempat gak rembat sepasang terompah..halus sangat buatan tangan mereka..pasti beli untuk kenangan balik Malaysia.

Tengok...besarkan pasu ini


Sempat lagi ambil gambar sebagai kenangan bersama keluarga tersayang

      Sempat posing2 dengan patung2 askar 


Tekun mendengar penerangan lulu 


Selipar yang dibuat dari tayar...


Lulu bersemangat menerangkan sejarah dan cerita lanjut

          Hampir setengah hari di Cuchi Tunnel kami meneruskan perjalan balik ke HCMC orang sana suka panggil Saigon. Dalam perjalan balik, nak balik solat di hotel dan keluar balik untuk ke Ben Thein Market...hahahah masa yang di tunggu sudah tiba..kena pergi juga sebab esok pagi2 dah nak balik Malaysia.

     
          Oleh kerana terkesima tengok kain baju yang sangat murah, so ambil keputusan terus g 1 kedai dan borong saja..kain baju kurung manik , telekong sulam , kain cotton beg deuter dan cenderahati antara barang yang wajib beli kalo sampai di sana..aduhai memang meruntum jiwa dengan baju kurung manik yang cantik2 tapi harga yang sangat murah dan tak masuk akal. Terdetik dalam hati, patutlah kalo sampai ke HCMC ni sume orang boleh naik giler nak shopping..
            Peniaga di sana memang suka tarik-tarik. mereka akan pastikan kita akan beli selepas bertanya harga..so...kena la pandai-pandai tawar menawar.  Nasib baik memang le dapat harga murah dan kalo tak nasib baik hahah senang-senang je kena tipu...so..memang kena garang bila tawar menawar tegas dengan harga yang kita nak, kalo boleh pasti penjual akan bagi..dan kalo mereka tak bagi...kita cabut la g survey tanya kedai lain pula...hihi...tawar menawar memang kepakaran saya!...hihihi




Ada satu tips yang nak dikongsikan masa kat sana, lalu lintas di sana sangat la bingit dengan bunyi hon...di sana kebanyakan orang menggunakan motorsikal sebagai cara berhubung dari satu tempat ke satu tempat yang lain...jadi motor dengan sewenang-wenangnya jalan tengah2 jalan...kalo di Malaysia, buyi hon menanda kan petanda Marah....tp kalo di sana bunyi hon itu adalah cara mereka berinteraksi dengan kenderaan lain...so bunyi ton...tooonnn....toonnnnn itu perkara biasa di sana.
 Ada satu lagi nak kongsi pengalaman melintas jalan, kalo nak lintas...tengok kiri kanan dan terus saja melintas.....kalo tunggu sampai jalan raya lengang....alamatnye  sampai malam pun tak dapat lintas jalan..kenderaan di sana akan bersedia mengelak dan berhenti bila tengok ada orang nak melintas....jadi jangan takut-takut...terus saja jalan kehadapan dan lintas....hhihi

Tengah seronok-seronok bergambar, kalian ada nampak tak? ada benda pelik belakang tu?


hihi ada pula yang nak buat keja...menara ni punye la tinggi...boleh pulak dia panjat dan naik...siap wat aksi akrobatik lagi..masa ni kat bulatan depan Ben thein Market ni sesak dengan orang ramai yang nak tengok sama orang ni buat kerja..


Sedang seronok dan pelik tengok, seram gak hati bila semua orang berkumpul..risau pun ada khuatir kalo jd perkara yang tak diingini...lagi-lagi pula si mamat kat atas tu siap jd superman lagi...siap terjun..hhahah mesti sume orang nak tau ape kesudahan mamat ni ?

jengjengjeng...mamat ni pun pandai la.... dia terjun bila tengok polis dengan bomba dah siap pasang belon dan jaring..haila..best gak kurang-kurang ada penglaman cemas yang nak di ceritakan bila balik...hahahaha.

        Sesudah shopping dan bergambar...perut pun sudah lapar...cari restoren halal di HCMC tak la susah sangat...Jujur kata, di sana semua barang sangat murah...tapi hanya harga makanan halal sahaja yang agak mahal...jd pandai2 la pilih restoren yang sedap agar berbaloi dengan bayaran yang dibayar. :)


Antara Restoren halal yang senag didapati di sana. 

Perut dah lapar...masuk dan makan saja...ingat pilih menu yang best2 tau...pas makan nak rehat dan bersiap tok g Night Market pula...peluang shopping terakhir sebelum balik Malaysia.

.
Bergambar di lobi Ha My hotel...hotel ni ok sangat, layanan mereka dengan kami sangat baik..syukur sangat...walau orang kata orang Vietnam kasar2...tp masa di sana kami bernasib baik...kami ditemukan dengan orang yang peramah dan baik2 sangat...Alhamdulillah...Malam akhir walau hujan lebat, semangat nak shopping masih menebal...nak cari sedikit lagi cenderahati  untuk di bawa balik ke Malaysia...malam tu semua tidur dengan nyenyak sebab dah kepenatan seharian berjalan...:)

Bersiap-siap tok balik Malaysia..tengah beratur tok check in dan chek imegresen


        Masa beratur nak check in hati sangat la berdebar....sebabnye risau sangat luggage yang kami bawa terlebih muatan..sebab kalo terlebih, alamatnye tak dapat la nak bawa balik Malaysia. Kalo gi Vietnam kena hati2, so masa booking tiket kalo le ambilla atleast 30kg..kalo tak, comfirm tak puas nak shopping coz takut tak lepas bawa balik Malaysia..hihi Kisah luggage ni dah terkena..1 dari beg tarik yang kami bawa tak lepas naik atas...hahha masa tu menggelabah agih-agihkan barang dalam beg-beg lain...so pasni memang kena hati-hati..


Anak bujang mama dah terlentok2 mengantok sebab kena bangun awal...hihi cian dia...



Dan akhir sekali...lepas turun flight...sempat gak posing2 hahaha syahmi tanya nape kapal terbang ni warna hijau?...hahaha mama pun tak tau nak jawab ape..last2 mama kata...ada rezeki tahun depan kita terbang lagi naik kapal terbang merah pulak ek...hihihi...so moral of da story...lepas balik bercuti ni...asyikla buka cari2 dan cari dan cari tiket murah lagi supaya dapat fly jauh sikit lagi...hihi...kata en suami...pasni kita pergi negara yang ada kangrooo pulak eh...hihihi ape lagi mama pun senyum meleret murahkan la lagi rezeki suamiku...amiin...dalam hati wawaahhhhh cepatla tahun depan...hahhaha...





Comments

Popular posts from this blog

PAK SUPIR DI BANDUNG

SHOPPING SAKAN DI KOTA BANDUNG

Cuti2 Pulau Pangkor 2nd Day.